Monday, May 09, 2005

Kurs Demián Garcia och Carolina Bonaventura

2 dagars kurs

Vi jobbade med sidsteg och modell sandwich

1. Sidsteg
2. In med foten mellan damens fötter damen för ihop klackarna
3. Mannen tar damen ur balans och håller fast i henne - damen litar på mannen och kompenserar inte detta
4. Mannen tar ett litet steg åt sidan med VF
5. Mannen öppnar upp och ger plats åt kvinnan

Variant
1. Sidosteg
2. Mannen för in sin fot vid kvinnans VF direkt innan kvinnan börjar flytta sin VF
3. för i takt in följarens vänster foten till sandwich...

Variant 2
1. När kvinnan har sina fötter ihop ritas en penna på kvinnans del av dansytan

DAG 2
1. Sidsteg vandra ut till kors men mannen gör ett snabbare mellansteg så att han kan "stoppa" kvinnan i korset genom att markera med VF mot kvinnans kors (gjort detta tidigare men då steg byte efter sidsteget till korsad gång)
2. Pivotera vänster och kvinnan för runt sina båda fötter kring mannens dvs. lämnar korset
klackar ihop och väldigt streckt
3. Mannen öppnar upp till en framåt och

3b) Mannen öppnar upp till framåt och och när kvinnan roterar så markeras sidsteg

4. Mannen pivoterar och för ihop fötterna och går ur med kvinnan
4b) Mannen står kvar och pivoterar ej utan för kvinnan tillbaka med ett långt steg så att hon hamnar på samma ställe som förut dvs. runt mannens fot



Tankar kommentarer
1) Testa med att kvinnan håller olika. Jag är enormt känslig på att det trycks på mina axlar föredrar hand i ryggen
2) Jag dansade upprätt borde ger mer tryck framåt (bröst)
3) Vänster pivoteringen kan vara mer distinkt
4) Sidsteget vid sandwichen var lite slött
5) Vandra ihop i sidsteget så skall kvinnan följa mannens bröst dvs. inte gå längre eller kortare
6) Spring inte ifrån varandra har en tendens att stressa upp med foten till korset och kvinnan springer in i korset alla vet att vi skall dit varför inte få det avklarat
7) Jag bör komma närmare i tur 2 då jag öppnar upp....
8) Trevligt att återerövra pivotera damen på en paus modell gavito känns som jag kommit in i spring dansandet där målet är att hinna med att tillrygalägga så mycket uta som möjligt på golvet istället för att vandra inåt i mig själv.
9) Tror på att mycket mera träna sidsteg... sidsteget skall göras så att paret har sina bröstkorgar mitt emot varandra dvs. killen kan ta ett längre sidsteg än kvinnan men bröstkorgen skall markera mindre steg


Milonga 1 timme på kvällen kul och bra att öva men saknar en nerv i dansen just nu blir lite slödricka över det hela känns som annat inspirerar mer. Får nog ta en vandring innåt och se efter nya nyanser utmaningar. Tror jag känner att det finns nya dimensioner runt hörnet.... Vill ha mer koncentration då jag dansar känns inte som det är mängd utan kvalite jag behöver..

No comments: