Saturday, February 12, 2005

Kurs Tango Urkraft med Cristina Ramirez och Tommy Persson

Titta på att dansa till fraser
- ta små snabba steg till musiken Traspié
- - snyggt ta bakåt steg men tas korta och snett inåt
- - Di Sarli (Bahía Blanca, A la gran muñeca , Nada) or Pugliese (El Abrojito) music with a slow, powerful rhythm rhuummmp, rhuummmp, rhuummmp, rhuummmp
- - D'Arienzo (Milonga Querido, Leila, De Pura Cepa, Shuseta) music with the prominent double-time rhythms rhuummmp, rhuummmp, ric tic, rhuummmp
- bakåt ocho Tango Milonguero stil
- hållningen (learning tango backwards)

Egna reflektioner/tankar:
a) Cristina trycker på bättre kontakt
b) Enl. C överdriver jag "La Marcha" torso vridningen för bakåt ocho, dock så tycker jag att jag borde vrida mer vid steg framåt (tankar Tango-L)
c) Kvinnan skall ta plats och mannen skall på samma sätt ta plats vid omfamningen se tankar Tango-L
d) Dansa Tango Milonguero med kontakt fungerar bra till en början men det är svårt att bibehålla kraften mellan dansarna. Teori att det beror på hur steget bakåt tas plus att jag rör mig fel vid bakåt ocho. Viktigt att följarens bakåt steg "glids in" och inte foten sätts ned platt ==> ryckigt eller tar jag för långa steg ... Tango-L se The Ultimate Partnering


Tur Snabba steg - Traspié
1) Förare LF forward
2) Förare RF pass LF and left
3) Förare LF to RF short - short
4) Förare RF backward ( extra medvridning)
5) Förare LF pass RF backward and Left
6) Förare RF to LF short - short

No comments: